Esguards docents

dc.contributor.authorAguado Roca, María Teresa
dc.contributor.authorAyxendri Gairal, Joana
dc.contributor.authorBendicho Cabuti, Pasqual
dc.contributor.authorDíez Blanco, María Teresa
dc.contributor.authorEscoda Pastor, Carmen
dc.contributor.authorLloveras Montserrat, Joaquín
dc.contributor.authorMendoza Ramírez, Héctor
dc.contributor.authorMercadé Brulles, Juan
dc.contributor.authorOrtega Frutos, Andrea Verónica
dc.contributor.authorRiba Ventura, Oriol
dc.contributor.authorSantacreu Tudó, Isidre
dc.contributor.authorSeve, Bruno
dc.contributor.authorSoles Brull, Erik
dc.contributor.authorTaberna Torres, Judit
dc.contributor.authorZaragoza, Isabel
dc.contributor.funder
dc.date.accessioned2025-09-07T21:44:39Z
dc.date.available2021-06es
dc.date.issued2021-06-30es
dc.description.abstractNo hi ha un criteri únic, immutable, per a la docència del Dibuix Manual a l’ETSAB. Les opinions que s’exposen son les dels actuals docents del Dibuix Manual de l’ETSAB. Son Professors provinents majoritàriament del Departament d’Expressió Gràfica Arquitectònica I, que es va unir al d’Expressió Gràfica Arquitectònica II, tots dos de la UPC, per crear l’any 2017 el Departament de Representació Arquitectònica, DRA; Departament que imparteix docència en les àrees d’anàlisi plàstica, dibuix arquitectònic i geometria descriptiva, per encàrrec de l’Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB), l’Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès (ETSAV) i l'Escola Politècnica Superior d'Edificació de Barcelona (EPSEB). Tots els participants impartim docència en les dues assignatures de Dibuix Manual de l’ETSAB . S’ha de dir que tothom és arquitecte professional en actiu. Cadascú dels docents (individualment o en grup) ha estat convidat per expressar lliurement el seu esguard docent. Cadascú exposa el seu particular parer recolzant-se principalment amb els dibuixos usats com exemples per els estudiants i els resultats obtinguts. Cal tenir present que estem immersos dins de l’Espai Europeu d'Ensenyament Superior, EEES, que s’ha anant aplicant gradualment des de 2009. Tant com s’exposa des de 2010 en les guies docents de Dibuix I i II de l’ETSAB, les hores d’aprenentatge autònom, no presencial, conseqüència de Bolonya, son quelcom majors que les presencials. Penso que aquest particular fet de potenciar l’autonomia en l’aprenentatge de l’estudiant no s’ha vist totalment traslladat ni en la manera d’impartir la docència ni en la manera d’avaluar-la, i és on, al meu parer, s’emfatitzen més les diferències entre les propostes docents del Professorat. Es pot orientar, explicar i inclús corregir, però sempre amb l’ànim d’aflorar allò que cada estudiant porta d’innat (1) ; sinó pensem en Peter Zumthor que va ser fuster abans que arquitecte. Encara que no hi ha una única via per a enfocar la docència del Dibuix Manual, si que hi ha uns mínims de continguts acceptats per la comunitat dels Professors (analitzar la realitat i saber-ne prendre dades, coquitzar, esbossar, fer representacions més realistes amb tècniques de color...). Ara bé, també és evident que s’han introduït nous procediments al llarg dels anys, procediments no sempre acceptats per la comunitat del professorat:: els basats en un fons fotogràfic de la realitat, l’aprofundiment de les proporcions i representació de la figura de la Persona, la introducció a l’espai de treball de elements que no hi son, siguin reals o no, per tal de lligar més l’aprenentatge en el fet de aprendre a idear nous espais, apropant-se a la realitat del futur projecte professional. El Dibuix Manual no deixa de ser el primer pas de l’aprenentatge que ha de fer l’estudiant per saber exposar gràficament, després de la anàlisi de l’objecte i/o de l’espai on treballa, una idea arquitectònica. Aquest mitjà d’expressió l’acompanyarà al llarg de la seva vida com a estudiant, i com a professional. El present recull d’esguards docents ha de servir per no deixar de millorar mai la docència.es
dc.description.funding
dc.description.sponsorship
dc.description.tableofcontentses
dc.description.versiones
dc.formatLibro digitales
dc.format.extentp. 65es
dc.format.extent19.95 MBes
dc.identifier.doi10.5821/ebook-9788498809466
dc.identifier.isbn9788498809466es
dc.identifier.uries
dc.identifier.urihttps://une-dspace.glaux.es/handle/123456789/30916
dc.languageCatalánes
dc.publisherUniversitat Politècnica de Catalunya. Iniciativa Digital Politècnicaes
dc.relation.ispartof
dc.relation.ispartofserieses
dc.rightsCreative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)en
dc.rights.accessRightsopenAccessen
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en
dc.subjectes
dc.subject.keywordses
dc.subject.otherDibujo y dibujoses
dc.titleEsguards docentses
dc.typePublicationen
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication92e765ef-5807-4010-a9a4-5da5c74173a0
relation.isAuthorOfPublicationf41c7c5b-f008-4312-b571-0b78861bf24e
relation.isAuthorOfPublicationa0f74a2e-3641-4f9a-8271-3a7deec5ed86
relation.isAuthorOfPublication1d50ef7f-13bd-4645-9578-9010c733167e
relation.isAuthorOfPublication1945f459-099c-4817-bc76-14fae3e2549c
relation.isAuthorOfPublication7087c6ef-be5d-426f-b7bc-3a18ded6c9cf
relation.isAuthorOfPublicationafbe5f11-6806-42f9-afdb-e931dfc93d3e
relation.isAuthorOfPublication1c1e8aac-4af3-4071-85a3-ffbfdb531e2b
relation.isAuthorOfPublication744871c9-9b04-4bbf-b52f-9943d753238a
relation.isAuthorOfPublication0b9a7d16-9568-45cb-bdc7-8426bb5809a5
relation.isAuthorOfPublication9fea11fe-dcf5-46fe-ab76-aadd252ad81f
relation.isAuthorOfPublicationaae80c3f-eb36-4613-adfd-968ae15964dd
relation.isAuthorOfPublication4012fcb4-4866-4722-b392-80b2b368c636
relation.isAuthorOfPublicationd8badb4f-2f5a-4a4d-87c7-4c11c651d996
relation.isAuthorOfPublication864251d7-1619-406b-acc0-7a9930071304
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery92e765ef-5807-4010-a9a4-5da5c74173a0
une.sellofalse
FECYT