Libros
Permanent URI for this collectionhttps://une-dspace.glaux.es/handle/123456789/14152
Browse
Tipo
Fecha de publicación
Lengua
136 results
Now showing 1 - 10 of 136

- Formes de creixement: Urbanística IIT 2021/2022/2023Sabaté i Bel, Joaquim; Cho, Meehwa; Cuellar Jaramillo, Álvaro Rodrigo; Fiallo Cardona, Gloria Carolina; Franco Mesas, Manuel; Franquesa Sànchez, Jordi; López Corduente, Aurora; Majoral Pelfort, Ana; Moro Domingo, Antonio; Pesoa Marcilla, MelisaEl primer curs d’urbanisme ens ha introduït a la lectura de la ciutat i hem començat a mirar-la amb nous criteris, el que ens ha d’ajudar a partir d’ara a intervenir en ella amb rigor. Hem cercat de comprendre què aporten carrers, places i edificis en la seva construcció. Segurament ara som capaços de llegir la ciutat de manera més completa, i d’apreciar millor els seus valors i la seva complexitat. Urbanística II vol aprofundir en la forma i l’estructura de la ciutat, i en la manera en la que les parcel·les, els carrers i els edificis es combinen per formar els seus teixits. Cercarem de descobrir les lògiques de construcció de fragments urbans ben diversos, relacionats amb factors històrics i socioeconòmics. A aquests fragments els anomenem formes de creixement, i distingim, entre d’altres: cascs antics, extensions suburbanes, eixamples, polígons d’habitatges, conjunts unifamiliars, barris auto-construïts, però també teixits d’aparició més recent, vinculats a la indústria, al comerç o al turisme.
HTML
- JIDA : textos de arquitectura docencia e innovación 11Bardí i Milà, Berta; García-Escudero, Daniel; Arboix i Alió, AlbaLos Textos de Arquitectura, Docencia e Innovación dan testimonio de las “Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura” (JIDA) y vehiculan reflexiones diversas sobre la docencia de la disciplina. Son un marco de debate dirigido tanto a docentes y estudiantes, como a profesionales e interesados en la idiosincrasia de la formación del arquitecto. La colección pretende ensanchar puntos de vista y ampliar el conocimiento de la Arquitectura a través de la descripción y el análisis de prácticas docentes actuales y pasadas. Consecuentemente, se reúnen experiencias pedagógicas que ofrecen un pequeño panorama actual de la enseñanza de la Arquitectura tanto a nivel nacional como internacional.
HTML
- Bilbao metropolitano: Ciudad y proyecto residencial S. XX-XXIMoreno Sanz, Joan; Castiñeira, Isabel; Aquilué Junyent, Inés
HTML
- Cervells, robots, humans: Apunts d'un UPCnautaDuran, XavierEn aquesta odissea acadèmica, Xavier Duran ens convida a fer un viatge fascinant pel coneixement de la UPC, en què el lector, com un veritable “UPCnauta”, podrà cercar el seu particular velló d’or: la saviesa. Entre xips i neurones, els camins de la recerca es creuen com fils del destí, revelant un univers propi per a cada aspirant. La màquina al·lucinada de la recerca treballa, mentre els estudiants exploren terres de diagnòstics, fàrmacs i bessons digitals, desvelant la cara positiva d’aquesta epopeia. Converses amb chatbots i passejos amb robots s’entrecreuen, com si la robòtica mateix es manifestés en aquesta vall inquietant del món en què vivim i en què no sempre gaudim. De la realitat a la ficció narrativa, aquesta èpica humanista sobre el futur, les pors i l’art predictor de la ciència aportaran, sens dubte, a qui comenci el viatge, una visió única de part de la recerca que Xavier Duran, com a escriptor resident del 2023, va escollir, convertit en un autèntic “UPCnauta”.
HTML
- Salveu els llibres i les biblioteques!: Reculll d’articles sobre biblioteques universitàries i altresMartínez Trujillo, Dídac
HTML
- Oaxaca : ciudad, espacio público e infancias: Estrategias de co-creación urbana para la mejora del espacio público en torno a centros escolares de la Ciudad Oaxaca de JuárezSève, Bruno; Avilla Royo, Raül; Cota Castillejos, Edith; Lázaro Villaverde, Fabricio; Gastellum Alvarado, Juan Manuel"¿Quién quiere jugar?" "!Yooooooooooooooo!" Las infancias emocionadas gritan al unísono en respuesta a un organizador del taller "Ciudad, Espacios Públicos Infancias". Durante unos días intensos, el estudiantado del grado de arquitectura de cuatro universidades interactúa con más de 70 niñas y niños de 6 a 12 años y sus respectivas familias y equipo docente de la escuela primaria pública de la colonia Alemán en Oaxaca de Juárez, México. El objetivo inicial: desarrollar un diagnóstico sobre necesidades en el entorno urbano de la escuela. El programa de las jornadas incluye rutas exploratorias, actividades artísticas diversas para describir, imaginar y cartografiar su barrio (colonia), juegos colaborativos, debates, conversaciones, risas, tamales, conciertos improvisados y numerosas comidas con las familias y el COMVIVE (Comité de Vida Vecinal). Sin embargo, lo que iba a limitarse a un diagnóstico deriva, dada la metodología abierta y oportunidad latente, en una operación de urbanismo táctico en la cual la comunidad participante se apropia y transforma el espacio público frente a la escuela. En el Tequio -jornadas de trabajo voluntario comunitario por el bien común - participan vecinas y vecinos del COMVIVE, estudiantes de arquitectura, y la comunidad de la escuela primaria. En tres días y con un presupuesto mínimo, 930m2 de espacio público en estado de dejadez y usado como aparcamiento se convierten en una gran explanada jugable multiusos, segura de día y noche. Un espacio público comunitario co-diseñado, co-construido y actualmente co-gestionado por su población cercana. Las infancias, también denominadas "generaciones futuras", siguen siendo un colectivo vulnerable con poca voz en la toma de decisiones sobre el futuro de sus espacios urbanos, a pesar de ser las primeras interesadas. Este proyecto es un manifiesto claro: repensar los espacios urbanos no solo para las infancias, sino desde y con ellas, reconociendo su derecho a la ciudad. Un ejercicio complejo, que pide un esfuerzo considerable de comunicación y empatía para hablar de temáticas estructurales como inseguridad, violencias de género, medio ambiente, y del rol del urbanismo. Para ello, el estudiantado de arquitectura tiene que confeccionar sus propias estrategias de co-creación urbana. Estas prácticas colaborativas son recogidas aquí como metodología abierta que permita replicar el experimento en diferentes contextos locales e internacionales. Esta forma de hacer arquitectura propone una alternativa a los proyectos desarrollados estrictamente desde las instituciones al incluir la ciudadanía de forma activa. Una forma de hacer ciudad abierta y colaborativa con un fin único: un presente y un futuro más positivo e inclusivo.
HTML
- Urban backgrounds : projects for the green belt of Igualada = Rerefons urbans : propostes per a l'Anella Verda d'IgualadaClua, ÁlvaroUna de les respostes de les ciutats davant les urgències mediambientals, socials, alimentàries i econòmiques consisteix a repensar la vinculació que tenen amb el territori on estan situades. És prioritari retrobar-se amb el suport geogràfic i les seves dinàmiques ecosistèmiques. És necessari establir noves sinergies entre la ciutat i el que l’envolta i la sosté, entre la ?gura i el fons. Aquest llibre presenta respostes possibles a aquests reptes a partir del desenvolupament de projectes per millorar la relació entre la ciutat d’Igualada i la nova Anella Verda que l’envolta. Els projectes han estat realitzats en el curs d’Urbanística 6(M)-2023, a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (Universitat Politècnica de Catalunya), amb la col·laboració de l’Ajuntament d’Igualada.
HTML
- El Col·legi de Metges. Barcelona, 1964-1968: Robert Terradas i Via, un outsider absolutament innovadorParicio Ansuátegui, Ignacio; Terradas Muntañola, RobertL’edifici del Col·legi de Metges de Barcelona fou projectat per Robert Terradas Via, amb Jordi Adroer Iglesias, l’any 1965. Es tracta d’un edifici molt innovador, des del punt de vista compositiu. Es pot considerar un exponent prematur de la tendència a la “fragmentació”, que Rafael Moneo va identificar tres dècades més tard com a paradigma de la modernitat finisecular. Aquest projecte de Terradas, com totes les seves altres obres, no va merèixer l’atenció de la crítica ni dels seus companys. Per això, aquest llibre en reivindica l’interès i el valor de l’aportació de l’arquitecte a la introducció de la modernitat en l’ensenyament de l’arquitectura.
HTML
- Les escales del paisatge: Guia docent dels cursos de paisatge a la ETSAB, 2021 - 2022, Grau de Paisatgisme, UPCCortellaro, StefanoEl Grau de Paisatgisme de la Universitat Politècnica de Catalunya, es basa en la interacció de dues escoles: l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) i l’Escola d’Enginyeria Agroalimentària i Biosistemes de Barcelona (EEABB), amb seu a Castelldefels. Aquest llibre vol oferir una panoràmica dels estudis del Grau de Paisatgisme que s’imparteixen a la ETSAB, desenvolupats principalment en el segon, tercer i quart any de la carrera, cursos amb contingut principalment projectual.
HTML
- Elements i recursos minerals: Aplicacions i reciclatgeSanz Balagué, Joaquim; Tomasa Guix, OriolAquest llibre és fruit de la petició de professors, alumnes i visitants del Museu de Geologia Valentí Masachs de Manresa (UPC) de disposar d'un material que parlés del tema central del museu (les aplicacions dels elements i dels minerals) i l'ampliés. Ens hi hem posat i ara us el presentem. Desitgem que us sigui molt útil i que us ajudi a prendre consciència del lligam amb la Terra, que necessitem. I de la qual hem de fer servir els recursos geològics, si bé d'una manera sostenible al màxim, per nosaltres mateixos i per les generacions que vindran després de nosaltres.
HTML